مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دانشگاه صنعتی ارومیه ورودی1391

امروزه پیشرفت دانش بشری تنها با کامپیوتر میسر است

مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دانشگاه صنعتی ارومیه ورودی1391

امروزه پیشرفت دانش بشری تنها با کامپیوتر میسر است

برنامه نویسی

برنامه نویسی تابعی نوعی برنامه نویسی است که در آن «محاسبات» به صورت ارزش‌یابی توابع ریاضی در نظر گرفته می‌شوند. برنامه نویسی تابعی از میان سه مدل برنامه نویسی عمده قدیمیترین آنهاست.
اولین زبان برنامه نویسی تابعی APL بود که در سال ۱۹۵۵ تقریبا یک سال قبل
از فورترن ابداع شد.
دومین برنامه Lisp بود که در سال ۵۸ (یعنی یک سال قبل از کوبول) ارائه شد.

دو زبان کوبول و فورترن زبانهای دستوری هستند و موفقیت آنها در حوزه های تجارت و علوم باعث شد که مدل برنامه نویسی دستوری مدلی غالب برای مدت ۳۰ سال باشد. با به بازار آمدن مدل شی گرا در دهه ۷۰ و پیشرفت تدریجی زبانهای برنامه نویسی شی گرا ، پس از آن این نوع برنامه نویسی تا امروز محبوب ترین مدل میباشد، اما امروزه قدرت برنامه نویسی تابعی برای حل مشکلاتی پیچیده تر اثبات شده است.

برنامه نویسی تابعی خالص تمام برنامه ها را به صورت مجموعه ای از توابع که میتوانند آرگومانهایی را دیافت و مقادیری را برگردانند نگاه میکند و بر خلاف مدلهای شی گرا و دستوری اثرات جانبی ندارد و به جای حلقه تکرار از حلقه های بازگشتی استفاده میکند. توابع در برنامه نویسی تابعی بسیار شبیه توابع ریاضی هستند، در پیاده سازی عمده این نوع برنامه ها وقتی مقداری به یک مکان در حافظه
افزوده شد ، تغییر نمیکند و برای بدست آوردن نتایج توابع مقادیر راکپی کرده و آن کپی ها را تغییر میدهند میتوان از مقادیر اصلی در توابع دیگر استفاده کرد و در زمانی که به آنها نیازی نبود آنها را دور انداخت.

Fsharp ترکیبی از سادگی و ظرافت برنامه نویسی تابعی و نقاط قدرت پلتفرم دات نت می باشد. اگر چه برنامه نویسی تابعی برای بسیاری از برنامه نویسان نسبتا جدید است و نیاز به یاد گیری وجود دارد ، اما  در بسیاری از موارد برنامه نویسی را ساده تر می سازد با این حال یکی از مهمترین خصوصیات F# این است که میتواند از مدلهای دیگر برنامه نویسی نیز استفاده کند و حتی برای حل مشکلات خاص، آنها را به بهترین شکل با هم ترکیب کند.Beginning F# English 4.07 MBapress Expert F# 2.0 English 3.34 MB

حال این زبان جدید نیاز به یک کتاب مقدماتی ساده و روشن دارد که در دسترس طیف گسترده ای از برنامه نویسان قرار گیرد. برای یادگیری زبان Fsharp ما کتاب هایی را به شما معرفی می کنیم که عناصر مهمی را که یک برنامه نویس برای حرفه ای شدن نیاز دارد را در خود دارد.

دانلود

apress

  • نظرات 0 + ارسال نظر
    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد